duminică, 18 martie 2012

                                 Centenar Traian Vuia
                                                                                Tricolorul, martie 2006
La 18 martie se împlinesc 100 de ani de la marele eveniment ce a avut loc la Montesson, lângă Paris.Aşadar, pentru prima dată în istoria umanităţii, românul Traian Vuia a efectuat un zbor epocal, cu un aparat mai greu decît aerul, propulsat cu mijloace proprii. Traian Vuia s-a născut la 17 august 1872, în Suracul Mic, sat al comunei Bujor din Banat. După absolvirea liceului la Lugoj, s-a înscris la Scoala Politehnică din Budapesta, în ideea de a dobandi cunoştinţele necesare realizării visului sau din copilarie : un aparat de zbor. Neavând surse materiale necesare abandonează şcoala, lucrând un timp prin diverse birouri avocăţeşti,concomitent cu frecventarea cursurilor facultăţii de drept, devenind astfel, la 6 mai 1906, doctor în ştiinţe juridice. In toată această perioadă lucrează la proiectul vieţii sale:” automobilul cu aripi”, iar în primăvara anului 1906 pleacă la Paris, luând cu el macheta şi un memoriu ce au fost depuse la Academia de Stiinţe. In memoriu,  Vuia garanta reuşita proiectului:” realizarea unui aparat de zbor prevăzut cu un motor care, acţionând o elice tractivă, să facă avionul să se dezlipească de pe pământ  numai prin mijloace proprii şi- în acelaşi timp-să poată fi dirijat la voia pilotului, în orice direcţie”. Academia respinge proiectul, considerându-l o “himera” . Increzator în fiabilitatea lui, Vuia organizează o chetă pentru a strânge  banii necesari şi reuşeşte construirea aparatului mult-visat. Tot el concepe motorul care trebuia să fie adaptat, mai uşor şi puternic, ceea ce nu se găsea pe atunci. Cu mari dificultăţi transportă avionul pe câmpul de la Montesson, şi în ziua de 18 martie 1906 efectuează primul zbor. Avionul s-a ridicat de la sol, zburând 12 metrii la o înălţime de 60 cm. A fost o zi memorabilă pentru istoria aviaţiei mondiale,  fiind primul zbor integral mecanic din lume. Presa franceză şi din întreaga lume a relatat pe larg marele eveniment. Si totuşi, ceva mai târziu,Aeroclubul Franţei dă un verdict nedrept, consemnând oficial că primul zbor de acest fel ar fi avut loc pe câmpul de la Bagatelle, pe 23 septembrie 1906, de căre Santos Dumont. Realitatea e alta, Santos Dumont, un brazilian bogat, stabilit în Franţa, constructor de dirijabile, după câteva luni de la zborul lui Vuia, construieşte un multiplan, zboară 6 metri şi cade la pământ zdrobindu-se. Cu toate acestea, au trebuit să treacă mai mulţi ani pentru ca oamenii de ştiinţă să recunoască intâietatea lui Traian Vuia, precum şi calităţile deosebite ale avionului său.In “ Istoria aeronauticii” de Ch. Dolfuss si H. Bouche, Paris, 1932, sta scris: ,,Inginerul român Traian Vuia a construit, la Paris, în anul 1905, o maşină bine executată şi de o concepţie mult mai logică decât majoritatea celorlate realizari din acea epocă. Aparatul lui Vuia este primul aeroplan pe roţi pneunatice (deci, după prioritatea absolută a primului avion care a zburat, încă una- de amanunt- dar un amănunt esenţial pentru întreaga evoluţie a aeronauticii-n.n). Elicea era acţionată de un motor în care se destindea acid carbonic lichid. Dl. Vuia a făcut el însuşi încercările pe o şosea la Montesson. In ziua de 18 martie 1906 el a reuşit să se ridice brusc la 0,60 m înălţime şi să zboare pe o distanţă de circa 12 metri, apoi a aterizat, fără nici un şoc, pe un câmp...”  Imediat după istoricul zbor, Vuia, încurajat de reuşita de la Montesson, şi-a perfecţionat aparatul, construind variantele : Vuia 1 bis, Vuia 2. Astfel, ziua de 18 martie 1906 deschide o nouă eră în istoria umanităţii şi a evoluţiei aeronauticii mondiale.

                                     Prof. PAUL SNAIDER,
                               Fost deputatPRM de Neamt

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu