Primele OZN-uri
Braşoveanul care a
inventat nave secrete
• Rudolf
Liciar a brevetat tehnologia care poate propulsa aeronave chiar şi cu un motor
de tractor
• Prototipul a fost testat în România, folosit de nazişti şi confiscat de sovietici
Despre Rudolf Liciar nu se ştiu prea multe şi nici nu se vor şti de-acum încolo. Acest nume învăluit în mister e legat de o invenţie bine dosită în arhivele celui de-Al Doilea Război Mondial.
• Prototipul a fost testat în România, folosit de nazişti şi confiscat de sovietici
Despre Rudolf Liciar nu se ştiu prea multe şi nici nu se vor şti de-acum încolo. Acest nume învăluit în mister e legat de o invenţie bine dosită în arhivele celui de-Al Doilea Război Mondial.
Cercetătorul
român Lucian Cozma a dat de urma unor brevete de invenţie ale lui Liciar şi
le-a descris în „Ştiinţa secretă“. Braşoveanul Liciar, autorul vacuumpropulsiei
şi al cyclonoid-ului, noţiuni despre care nu vorbeşte nimeni, fiindcă
nimeni nu a auzit de ele, a inventat ceea ce am putea numi tehnologie de zbor
pentru farfurii zburătoare.
Folosită
în stadiu experimental de nazişti, la sfîrşitul războiului, probată şi de
comunişti în România, invenţia a luat drumul Uniunii Sovietice şi dusă a fost.
Dacă nu chiar OZN-uri, cu ea s-ar putea realiza azi supersonice, rachete şi
alte mijloace de transport rapide, pe alt principiu decît cel obişnuit şi cu
performanţe net superioare, consumînd mai nimic.
Iată cine
a fost şi ce a creat această minte strălucită, Rudolf Liciar, sasul care înainte de a încerca să schimbe lumea,
era lăutar prin cîrciumile braşovene de acum aproape un secol.
Lăutarul savant din Braşov
La începutul secolului trecut, un sas pe nume Rudolf Liciar, care cînta pe la mesele restaurantelor din Braşov, avea să devină un mare inventator, rămas din păcate necunoscut.
Cum a ajuns muzicianul să conceapă sisteme de
propulsie pentru avioane? „Liciar cînta la un restaurant frecventat de germani.
Aşa a intrat în legătură cu delegaţiile de ingineri ai aviaţiei germane veniţi
la IAR Braşov.
În
crîşmă, oamenii îşi dau drumul la vorbe, germanii discutau vrute şi nevrute sub
efectul alcoolului. Au crezut că lăutarul e un nimeni. Dar nu era. Liciar a pus cap la cap
informaţiile auzite şi a scos o idee nouă.
Eu
bănuiesc că a fost pasionat de aceste lucruri, apoi a citit, a frecventat
cercuri de tehnicieni. Se spune că era inginer, dar nu cred că a făcut vreo
facultate“, spune Lucian Cozma, autorul cărţii de succes „Ştiinţa secretă“, în
care sînt descrise realizările necunoscute ale marilor savanţi români.
Cercetătorul, specializat în
tehnologii neconvenţionale, a intrat în posesia brevetului numărul RO 21370 din
1932, cu titlul „Cyclonoid. Susţinător şi propulsor aerian“.
La
prima vedere, un neavizat nu realizează importanţa acestui patent, care
valorifica o idee mai veche, a vacuumpropulsiei, stabilită tot de Liciar încă
din 1923. În realitate, compresorul lui cicloidal poate face o aeronavă să
atingă performanţe de neînchipuit faţă de cele cunoscute în zilele noastre,
consumînd infim comparativ cu Boeing-urile actuale. Asta pentru că foloseşte
energia atmosferică. Cu cyclonoidul Liciar s-ar putea construi OZN-uri.
Doar 50 CP pentru decolare
Principul de funcţionare al cyclonoidului Liciar e uşor de înţeles doar de către experţi. Cercetătorul Lucian Cozma, specializat în sisteme de propulsie aerospaţială, traduce totul în limbaj accesibil: „La piesele rotative cu turaţie mare, compresoare în special, apare un efect nedorit. Intră în pompaj. Între palete, aerul (sau lichidul) nu mai are acces şi astfel se creează un vacuum. Ceea ce înseamnă că s-a stricat. Liciar şi-a dat seama că tocmai acest efect ar putea avea aplicaţii în aeronautică“.
Principul de funcţionare al cyclonoidului Liciar e uşor de înţeles doar de către experţi. Cercetătorul Lucian Cozma, specializat în sisteme de propulsie aerospaţială, traduce totul în limbaj accesibil: „La piesele rotative cu turaţie mare, compresoare în special, apare un efect nedorit. Intră în pompaj. Între palete, aerul (sau lichidul) nu mai are acces şi astfel se creează un vacuum. Ceea ce înseamnă că s-a stricat. Liciar şi-a dat seama că tocmai acest efect ar putea avea aplicaţii în aeronautică“.
Liciar propune să obţinem energie
din nimic. Mai precis, să folosim ca energie cinetică pentru propulsie şi
sustenaţie energia atmosferică, adică energia potenţială a mediului ambiant.
Cea mai bună aplicare a vacuumpropulsiei ar fi la aterizare-decolare, momente
în care e nevoie de o tracţiune uriaşă.
Ei
bine, cu metoda lui Liciar, poţi ajunge la o tracţiune utilă de peste 10.000
kgf/mp folosind un motoraş de 50 CP. O navă de mii de tone se poate desprinde
de Pămînt cu un motor de tractor. Cea care face toată treaba este elicea ciclonoidală a lui Liciar, care
nu seamănă deloc cu o elice clasică, pentru că nu are palete, ci inele
concentrice de diametre progresive (dispozitive inelare rotative suprapuse).
O
astfel de elice este foarte uşoară şi nu ocupă mai mult de 1,5 mp. Metoda e
incredibil de economică şi performantă. Randamentul vacuumpropulsiei lui Liciar
e mai mare chiar şi decît cel obţinut de Henri Coandă, cu care a fost
contemporan.
Maurer, martor la lansarea Cyclonoid-ului
Ce s-a întîmplat cu incredibila invenţie a lui Liciar şi de ce astăzi avioanele nu folosesc această metodă? Pentru că a fost secretizată. Nu înainte însă ca vacuumpropulsia să fie testată experimental, chiar de inventator.
Maurer, martor la lansarea Cyclonoid-ului
Ce s-a întîmplat cu incredibila invenţie a lui Liciar şi de ce astăzi avioanele nu folosesc această metodă? Pentru că a fost secretizată. Nu înainte însă ca vacuumpropulsia să fie testată experimental, chiar de inventator.
Demonstraţia a fost secretă, dar nu în
totalitate. „Activitatea lui intensă a fost în perioada interbelică, apoi a
lucrat sub influenţa armatei germane, iar în regimul bolşevic, sub protecţia
lui Maurer. Astfel, a reuşit în anii ’50 să realizeze experimental un aparat de
zbor mic discoidal, cu un diametru de 1,5 metri. Proba s-a făcut la
Penitenciarul Jilava, unde curtea era cumva îngropată şi oferea condiţii
propice pentru experiment. Au fost de faţă: I. Gh. Maurer, Liciar, Bădărău -
referent la OSIM-ul de atunci, care nu ştiu dacă mai trăieşte, şi comisarul
sovietic.
Demonstraţia
a fost un succes, după care agentul sovietic a confiscat tot şi a plecat cu
invenţia în URSS. Din acel moment nu s-a mai ştiut nimic de Liciar“, povesteşte
Cozma.
Braşoveanul a dispărut pur şi
simplu, dar e posibil ca, odată cu invenţia, să fi ajuns la Moscova şi
inventatorul. „Oricît am încerca să găsim amănunte despre Liciar şi
realizările lui nu vom reuşi. Germanii au secretizat orice informaţie legată de
vacuumpropulsie, apoi cei care au pus mîna pe această documentaţie, americani
sau sovietici, au făcut acelaşi lucru şi nici nu cred că o vor desecretiza
vreodată“, mărturiseşte autorul. Amintim
că Ion Gheorghe Maurer, prim-ministru al României în perioada 1961-1974, era pe
atunci subsecretar de stat în Ministerul Comunicaţiilor şi Lucrărilor Publice.
Sursă de inspiraţie pentru inginerii nazişti
Se pare că prototipul cyclonoidului lui Liciar a fost realizat mai întîi de nazişti. „Se fac speculaţii că tehnologia Liciar a stat la baza celebrelor foofighters. Adică aparate mici de zbor automate sau semiautomate. Au fost create chiar în ultimele luni de război, rămînînd în fază experimentală“, crede cercetătorul.
Sursă de inspiraţie pentru inginerii nazişti
Se pare că prototipul cyclonoidului lui Liciar a fost realizat mai întîi de nazişti. „Se fac speculaţii că tehnologia Liciar a stat la baza celebrelor foofighters. Adică aparate mici de zbor automate sau semiautomate. Au fost create chiar în ultimele luni de război, rămînînd în fază experimentală“, crede cercetătorul.
De fapt, foofighters este numele generic
folosit pentru armele secrete create de nazişti care seamănă atît de mult cu
OZN-urile încît mulţi cred că erau chiar OZN-uri. Primele au fost raportate în
noiembrie 1944, cînd piloţii britanici care au zburat deasupra Germaniei au
văzut nişte obiecte strălucitoare, deplasîndu-se cu viteze ameţitoare şi
traiectorii bizare. Acestea însoţeau aeronavele, le hărţuiau fără să le atace
şi păreau controlate inteligent, astfel încît niciodată n-au putut fi doborîte.
Americanii au decretat că este vorba de o nouă
armă germană şi poate că asta şi erau, dacă foofighters erau materializări ale
invenţiei lui Liciar.
Teoria
conspiraţionistă susţine că, tot pe baza principiului vacuumpropulsiei lui
Liciar, inginerii lui Hitler au pus la punct aeronavele Haunebu, legendarele
OZN-uri germane cu diametre de 120 m, capabile să decoleze vertical, extrem de
rapide, realizate încă din 1939 şi perfecţionate continuu în timpul celui de-Al
Treilea Reich.
Nu se
poate afirma că Liciar a construit aceste aparate fantastice, a căror existenţă
n-a fost niciodată dovedită, dar se ştie că naziştii au pus mîna pe invenţia
lui.
OZN-uri sovietice după patentul Liciar
Liciar a trăit în România pînă în 1954, an în care sovieticii şi-au însuşit cyclonoidul pe care-l realizase. Lucian Cozma susţine că invenţia a reapărut, însă nimeni nu a recunoscut-o. „Tehnologia lui Liciar nu s-a pierdut. Concluzia mea personală e că totul se leagă de apariţiile OZN din anii ’70, chiar şi cele de la noi, de la Cluj şi de la graniţa cu Ucraina.
Liciar a trăit în România pînă în 1954, an în care sovieticii şi-au însuşit cyclonoidul pe care-l realizase. Lucian Cozma susţine că invenţia a reapărut, însă nimeni nu a recunoscut-o. „Tehnologia lui Liciar nu s-a pierdut. Concluzia mea personală e că totul se leagă de apariţiile OZN din anii ’70, chiar şi cele de la noi, de la Cluj şi de la graniţa cu Ucraina.
Acele
aeronave necunoscute prezentau elemente care dovedesc că foloseau tehnica
vacuumpropulsiei. Am studiat mărturiile oamenilor, care nu aveau nicio legătură
între ei, şi am constatat că toţi descriau aceleaşi componente, de exemplu
cupola rotitoare de deasupra farfuriei, care scotea un zumzăit. Punînd cap la
cap toate aceste indicii, cred că e vorba de patentul lui Liciar.
Din perspectivă probabilistică,
chestiune de matematică, aşadar, este practic imposibil ca toate aceste
similitudini să fie opera hazardului“. Ce ştim cu siguranţă e că tehnologia a
ajuns la sovietici, deci de ce nu ar fi folosit-o? Şi unde, dacă nu acasă, în
spaţiul geografic al Pactului de la Varşovia? Cercetările de lungă durată în
acest domeniu l-au condus pe Cozma la concluzia că mare parte din ceea ce a
fost catalogat drept apariţii UFO sînt maşinării construite de mîna omului,
„care însă fac parte din programe de cercetare secrete ori sînt aparate
militare secrete. Toate marile puteri militare
deţin tehnologii superioare acelora aflate la îndemîna publicului“.
Tehnologia „a zburat“ şi pe la ucraineni
„Doar o parte din observaţiile OZN din perioada contemporană sînt generate de evoluţia unor aparate de zbor secrete aparţinînd oamenilor, nu unor civilizaţii extraterestre. Am eliminat, fireşte, cazurile de iluzii optice sau confuziile“.
Tehnologia „a zburat“ şi pe la ucraineni
„Doar o parte din observaţiile OZN din perioada contemporană sînt generate de evoluţia unor aparate de zbor secrete aparţinînd oamenilor, nu unor civilizaţii extraterestre. Am eliminat, fireşte, cazurile de iluzii optice sau confuziile“.
Evident, nu tot ce zboară pe cer are origini terestre, dar
dacă are, sînt legate de Liciar. Se pare că tehnologia Liciar a fost aplicată
şi recent, în 1995. Conform lui Cozma, ucrainenii au supravegheat anumite
obiective de la graniţa cu România cu ajutorul unor dispozitive UAV („Unmanned
Aerial Vehicle“, în terminologia NATO).
Erau aparate de dimensiuni
relativ mici, discoidale, realizate din materiale compozite şi care purtau
aparatură miniaturizată, compactă, de filmare/fotografiere. „Aceste aparate de
zbor fără pilot erau sustenate şi propulsate cu ajutorul unui motocompresor
multitreaptă realizat potrivit unei scheme adaptate după «elicea ciclonoidală»
inventată de Rudolf Liciar încă din anii ’20“, precizează cercetătorul.
Dar
dincolo de aplicaţiile de mici dimensiuni, efectul Liciar, cel despre care noi
nici n-am auzit, a stat la baza unei întregi industrii: „putem afirma, fără
riscul de a greşi, că sovieticii au preluat tehnologia inventată de Liciar şi
au dezvoltat o serie întreagă de aplicaţii (în transporturi şi energetică) din
care încă niciuna nu a intrat în domeniul utilizărilor publice sau a
informaţiei tehnico-ştiinţifice accesibile publicului“.
Ce-ar fi fost dacă?
Concluzia lui Cozma este că Rudolf Liciar şi Viktor Schauberger, un inventator originar dinAustria , cu care e posibil ca
Liciar să fi colaborat, „au pus bazele aerodinamicii suprafeţelor poroase şi
tehnologiei absorbţiei stratului-limită în anumite condiţii. Cu astfel de
tehnologii s-au putut crea, în regim secret, aeronave de mare performanţă (de
obicei supersonice), în regim economic şi silenţios, fără impedimentele
specifice frecării cu aerul (rezistenţă aerodinamică mare, încălzirea celulei
aerodinamice, formarea undelor de şoc şi a bangului sonic)“.
Ce-ar fi fost dacă?
Concluzia lui Cozma este că Rudolf Liciar şi Viktor Schauberger, un inventator originar din
Deşi tehnologia a fost dezvoltată de sovietici
în timpul Războiului Rece, oficial, nu există nicio aplicaţie bazată pe efectul
Liciar. Iar aeronavele de azi folosesc altă tehnologie, una scumpă şi care ne
risipeşte rezervele naturale.
Din
păcate, invenţia braşoveanului Liciar a avut aceeaşi soartă ca şi alte invenţii
româneşti de top. A fost furată, secretizată şi utilizată doar în scopuri
militare. Dacă metoda ar fi fost publicată acum 90 de ani, astăzi
ar fi ajuns banală, făcea parte din cotidian, progresul omenirii ar fi fost
altul, iar bătălia pentru petrol poate nici n-ar fi existat. Cu propulsia
Liciar la vedere, istoria s-ar fi scris altfel.
Alte invenţii marca Liciar
• În 1931, Rudolf Liciar a realizat trei invenţii: Cycloidul, Umbrela Zburătoare şi Dispozitiv de Zburat. Cycloidul este un sistem complet nou de ridicare al elicopterelor şi avioanelor, bazat pe vacuumpropulsie.
Alte invenţii marca Liciar
• În 1931, Rudolf Liciar a realizat trei invenţii: Cycloidul, Umbrela Zburătoare şi Dispozitiv de Zburat. Cycloidul este un sistem complet nou de ridicare al elicopterelor şi avioanelor, bazat pe vacuumpropulsie.
Pe acest principiu funcţionează şi Umbrela
Zburătoare Individuală, cu toate dispozitivele plasate în rucsac. Ceva
asemănător „Rucsacului Zburător“ al lui Justin Capră. Pilotul alege direcţia de
zbor doar mişcînd din cap.
Cyclonul
cuprinde două cycloide, la început de dimensiuni foarte mici. În 1922, Liciar a
obţinut la Paris un alt patent, „Elicopter“, care prezenta un aparat de zbor în
formă de trunchi de con şi la care organul de propulsie şi susţinere este „o
dublă spirală“. El menţiona că acest model „ar putea înlocui propulsoarele
existente ale aeroplanelor, dirijabilelor, vapoarelor, automobilelor“.
Nu avea de unde să ştie că era ideal şi pentru
transporturile aerospaţiale. Vacuumpropulsia lui Rudolf Liciar se poate aplica
şi în cazul aparatelor individuale de zbor, care ar putea fi realizate chiar şi
de amatori, costurile fiind relativ mici.
„Încă din perioada interbelică umblau zvonuri despre realizarea unor
aparate individuale de zbor, iar adevărul este că germano-românul Rudolf Liciar
chiar inventase un astfel de aparat, cît se poate de corect şi funcţional, încă
din martie 1933, an în care a obţinut brevetul“, spune Cozma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu