marți, 14 februarie 2012

Şcoala de azi reprezintă naţiunea de mâine




                      Şcoala de azi reprezintă naţiunea de mâine



În ultimii ani, în România, calitatea procesului de învăţământ a cunoscut o degradare continuă în ciuda mult trâmbiţatei reforme implementate în sistem. Flagelul incompetenţei, a corupţiei si a haosului legislativ din domeniu a cuprins toate formele si nivelurile de învăţământ, de la cel preşcolar la cel universitar, cu grave repercusiuni pe piaţa forţei de munca şi implicit a vieţii sociale.
Toate efectele au o cauză comună: subfinanţarea, sărăcia, şomajul şi nesiguranţa zilei de mâine, acestea punându-şi amprenta asupra instrucţiei şi educaţiei tinerei generaţii.
Descentralizarea şi deconcentrarea administrativă şi financiară a instituţiilor specializate a aruncat răspunderea asupra autorităţilor locale ale căror bugete, în cvasitotalitatea lor, mai cu seamă în mediul rural, sunt subvenţionate de stat, astfel că, o parte din programe, cum ar fi: calculatoare în toate şcolile, construirea de săli de sport, organizarea transportului şcolar,” laptele si cornul” etc. au îmbrăcat mai mult o haina propagandistica. Adevărul este că învăţământul românesc este populat din ce în ce mai mult de elevi  şi studenţi săraci, mulţi dintre ei abandonaţi de familie şi societate. Rezultatele se văd: indisciplina şi violenţa în şcoli, dezinteres  faţă de studiu,  înmulţirea cazurilor de abandon şcolar, droguri şi prostituţie.
Din cauza sărăciei şi a şomajului mulţi părinţi au ales calea străinătăţii pentru a putea munci legal sau ilegal cu mari riscuri, lăsând acasă copiii în voia sorţii, astfel că, numai în judeţul Neamţ, de exemplu, mai mult de 10% dintre elevi, aproximativ 13.000, au părinţii plecaţi la muncă în Italia, Spania sau  Franţa din care 6.900 de minori din mediul urban  si 3.197  din mediul rural au rămas în grija bunicilor sau rudelor fiind părăsiţi de părinţi. Debusolaţi şi nesupravegheaţi ei cad adesea prada fenomenului infracţional.
După cum arată un studiu realizat recent de Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie şi Cabinetul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică au fost identificaţi 529 de elevi cu probleme de infracţionalitate, comportament agresiv, consum de tutun şi alcool, droguri, furturi şi chiar crime.
Aşadar lucrurile sunt grave şi se îndreaptă într-o direcţie greşită. Din păcate sistemul este bântuit de confuzie, nesiguranţă şi sărăcie, de ciripeli şi abuzuri legislative, de experimente dăunătoare generaţiilor de copii, nevoite să traverseze anual drame inimaginabile  care-şi lasă amprenta asupra existenţei lor viitoare.
De parcă n-ar fi de-ajuns, înşişi dascălii sunt traumatizaţi  de lipsa de respect faţă de munca lor remunerata foarte slab, de reactualizarea unor metode desuete de inspecţii si controale, urmate de măsuri comandate politic.
Amintiţi-vă, stimaţi guvernanţi de adevărata reformă a lui Spiru Haret şi de spusele poetului naţional Mihai Eminescu: “Şcoala de azi reprezintă naţiunea de mâine”


Prof. Paul Snaider

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu